DOTA2, بازی ها, مقالات

مروری بر جام قهرمانان بازی های ویدئویی یا به اختصار IGC سال 98

پنجمین دوره جام قهرمانان بازی های ویدئویی یا به اختصار IGC که تا سال گذشته با نام لیگ قهرمانان بازی های ویدئویی یا همان  IGL شناخته میشد امسال نیز به نحو با شکوهی برگزار گردید. میزبان این دوره از مسابقات سالن مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودک و نوجوان واقع در خیابان حجاب تهران بود که توانست میزبانی خوبی را برای رویداد بزرگ به اجرا دراورد.

این دوره از مسابقات همانند سالهای قبل شرکت کنندگان بسیاری از شهرستان ها داشت که برای راهیابی به مسابقات حضوری تهران در تاریخ های 29،30و31 مرداد ماه با هم به رقابت پرداخته بودند و توانسته بودند جواز ورود به این مسابقات را دریافت کنند.

زمان شروع مسابقات اصلی از 2 شهریور لغایت 8 شهریورماه در نظر گرفته شده بود و در این یک هفته یک رقابت داغ در هشت رشته ی FIFA19، PES19، CS:GO، DOTA 2،CLASH ROYALE  و بازی های ایرانی QUIZ OF KINGS، پسرخوانده و مغزینه بین شرکت کنندگان در جریان بود.  بازی های CS:GO، DOTA 2 و مغزینه بازی هایی بودند بودند که امسال برای اولین بار در این مسابقات حضور داشتند و از آنها نسبتا استقبال خوبی شد. همانند سال گذشته که برای اولین بار شاهد مجوز حضور برای شرکت بانوان در این رویداد بودیم امسال نیز همین رویه ادامه داشت و مجوز های لازم برای حضور بانوان در کنار آقایان صادر گردید ولی متاسفانه به دلیل عدم  تعداد کم شرکت کنندگان خانم در اکثر رشته ها و به حد نصاب نرسیدن شاهد برپایی مسابقات بین بانوان عزیز به جز در رشته  FIFA19 نبودیم، که البته مسابقه ی FIFA19 برای بانوان نیز به حد نصاب مطلوب برای براکت بندی مسابقات نرسیده بود و با مساعدت های انجام گرفته از طرف مسئولین ملزومات برگزاری این مسابقات فراهم شد که امیدواریم در سالهای آتی با بستر سازی مناسب و توضیع عادلانه تر منابع و زیر ساخت ها بین خانم ها و آقایان شاهد حضور گسترده تر بانوان در اینگونه رویداد ها باشیم.

از نکات قابل توجه دراین دوره از مسابقات حضور بخش معاونت فرهنگی بنیاد ملی بازی های رایانه ای در این رویداد بود که به مراجعه کنندگان و بازیکن ها در زمینه سلامت بازی های رایانه ای، فهم و درک بازی ها و پیش گیری از ناهنجاری ها مشاوره می داد. این رویکرد نشان از توجه ویژه مسئولین به بخش فرهنگی و استعداد یابی از سطوح پایه در بازی های ویدئویی داشت که این نکات از مهمترین مسائل در زمینه پیشرفت و بهبود سطح این رویداد ها در ایران و جهان به شمار می آید و همواره باید به آن دقت نظر داشت.

با تمام قوت ها و کاستی ها این رویداد پرشور در طول یک هفته همانند گرمای تابستان به داغی برگزار شد و در آخر در هشتم شهریور ماه زمان اختتامیه و معرفی برترین های رشته رسید. اختتامیه این مراسم شاهد حضور آقایان صادق پژمان مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای ایران، حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی، فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و صادق درودگر رییس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهمانان ویژه بود.

در روز اختتامیه شاهد برگزاری فینال رشته ای FIFA19، PES19 و QUIZ OF KINGS بودیم  که نفرات برتر آنها به شرح زیر اعلام شدند:

رشته FIFA19 در پلتفرم PS4 دربخش آقایان نیما صادقی قهرمان دوره ی قبلی بازهم به مقام قهرمانی دست یافت و از عنوان خود دفاع کرد و توانست جایزه ی پنج میلیون تومانی را از آن خود کند و مسیح محافظت کار بازیکن خوب و آینده دار این رشته به مقام نایب قهرمانی رسید و رامیس زینتی، شهاب گل محمدی و هومن محرابی نژاد به ترتیب به مقام های سوم تا پنجم دست یافتند.

در همین رشته در پلتفرم XBOX آقایان مصطفی بیگی، سجاد فرجادی و پدرام شفایی حائذ رتبه های اول تا سوم گردیدند.

همچنین در بخش بانوان خانم آیدا کریمی به مقام قهرمانی دست یافت و خانم ها سهیلا عادل زاده  و محدثه همایونی به ترتیب دوم و سوم شدند.

در رشته PES 19 نیز که بر روی پلتفرم PS4 برگزار شد حسین پاجانی به قهرمانی رسید و ایمان درستکار و جواد تقوی به مقامهای دوم و سوم رسیدند.

در رشته QUIZ OF KINGS که دردو بخش گروهی و انفرادی برگزار شد در بخش گروهی تیم لیا توانست از سد دیگر رقبا عبور کند و جایزه ی 20 میلیون تومانی این بخش را آن خود سازد در این بخش تیمهای بایکوت 1 و بایکوت 2 به ترتیب دوم و سوم شدند. و اما در بخش انفرادی این شهاب محتشمیان بود که توانست دومین سال پیاپی به عنوان قهرمانی دست یابد لقب کوئیز باز برگزیده ی سال و همچنین جایزه 15 میلیون تومانی این بخش را به خود اختصاص دهد، در این بخش آقایان محمد اسماعیل نجف زاده دوم و احمد وفائی به مقام سوم رسیدند.

در دیگر رشته ی ایرانی برگزار شده در این رویداد یعنی بازی مغزینه  که به صورت دوره ای و رکوردی برگزار شد که در بخش دورهای این علی کاظمیان بود که قهرمان این مسابقات لقب گرفت و پس از آن امیر نوشان شجاعی و مسعود عبرت خواهان رده های دوم و سوم را در اختیار گرفتند. همچنین در بخش رکوردی ده شرکت کننده ی برتر به تریب علیرضا درویش، سپهر امین لو، علی برجلو، علی توسلی، محمدرضا یاوری، سپهر سماواتی، علی کاظمی، امیرحسین هشداری، محمد قلی پور و امیر باستانی توانستند به جوایز خود دست یابند.

همچنین در رشته پرطرفدار پسرخوانده این آرش یونس پور بود که بر جایگاه نخست تکیه زد و بعد از آن علی کاظمی و میثم حیدریان به ترتیب دوم و سوم شدند.

در رشته CLASH ROYALE که در ایران طرفداران بسیاری دارد و از بازی های محبوب موبایلی به حساب می آید  آقایان علی طاهرلو، هادی یاقوتی و صیادنژاد رتبه های اول تا سوم را کسب نمودند.

اما در دو رشته ی محبوب و پرطرفدار CS:GO و DOTA 2 که نسبت به بقیه ی رشته ها بازیکنان و طرفداران پر شور تری دارند شاهد برگزاری رویدادهای حساس تری بودیم به نحوی که هر مسابقه در این رشته ها حکم یک مسابقه ی فینال را داشت.

در رشته DOTA 2 در نهایت تیم SCENARIO که از تیمهای پرطرفدار کشور به حساب می آید توانست با غلبه بر تمامی رقبای قدرتمند خود به مقام قهرمانی ایران دست یابد و از طرفی جواز حضور در رقابهای جهانی IeSF یا همان رقابت های جهانی ورزش های الکترونیک را اینبار در شهر سئول کره جنوبی کسب نماید. پس از تیم سناریو این تیمهای FTW و RERISE بودند که جایگاه های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

در رشته CS:GO نیز تیم خوب For Glory از پس سایر رقبا بر آمد و مقام نخست را کسب کرد، بعد از آن تیمهای زلزله و ROG Arena به ترتیب به جایگاه دوم و سوم بسنده کردند.

در حواشی اختتامیه این دوره از بازی ها از برترین استریمر های ایرانی تجلیل شد و به آنها جوایزی اهدا گردید و یک مسابقه به صورت نمادین بین بین آنها برگزار شد.

در نهایت با اعلام برترین های هر رشته پرونده ی این دوره از مسابقات بسته شد تا بازیکنان از فردای این رویداد دوباره به تمرین بپردازند و با تلاش بیشتر خود را برای مسابقات داخلی و خارجی آماده تر نمایند تا بعد از این شاهد درخشش بیشتر ایرانی ها در زمینه ی ورزشهای الکترونیک در سطوح جهانی باشیم، همچنین امیدواریم با درایت مسئولین و توجهات بیشتر بخشهای دولتی و خصوصی به مقوله ورزشهای الکترونیک شاهد بستر سازی مطلوب تر و حضور حد اکثری در تمام میادین مختص به آن باشیم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − پنج =