مقالات

دنیای بازی‌های ویدئویی دستخوش چه تغییراتی خواهد شد؟

چرخه‌ی تولید بازیهای ویدئویی

امروزه بازیهای ویدئویی رایج‌ترین شکل هنر و سرگرمی محسوب می‌شوند که به سرعت در حال تغییر و پیشرفت هستند. به همین خاطر پیش‌بینی آینده‌ی این صنعت و تحولات پیش روی آن، کار بسیار سختی محسوب شود.

اما با وجود انتشار سالانه‌ی نسخه‌های جدید Fifa و Call of Duty، معرفی سری جدید Assassin’s Creed و یا آپدیت‌های مختلف نینتندو برای بازی‌های محبوب سری Zelda ، Mario و Pokemon، تقریبا هیچکس تصور نمی‌کرد که دنیای بازی‌های ویدئویی در سال 2018 توسط فورتنایت متحول شود. یک بازی شوتر کارتونی و پر‌رنگ و لعاب که اولین بار در سال 2017 و طی یک نمایش کوچک معرفی شد و در طول سالی که گذشت به یک پدیده‌ی جهانی تبدیل شد.

رقابت برای درآمدزایی

میتوان گفت در حال حاضر، بازی‌های ویدئویی به اندازه‌ی افرادی که بازی می‌کنند، متعدد و متنوعند. بیش از دو میلیارد نفر با سنین مختلف و در سرتاسر دنیا بر روی تلفن‌های همراه، رایانه‌های شخصی یا کنسول‌هایشان به بازی کردن مشغولند. اما در سال گذشته، جدای از شاهکار کمپانی راک استار، یعنی Red Dead Redemption 2 که به فروش 550 میلیون یورویی دست یافت و سر و صدایی به پا کرد که هرچندسال یکبار شاهدش هستیم، بیشترین درآمد را عناوینی داشتند که نه تنها جدید محسوب نمی‌شدند بلکه مدتی هم از فعالیت و عرضه‌ی هر کدامشان می‌گذشت.

عناوینی مثل Clash Royale برای موبایل، League of Legends  و Counter Strike برای پلتفرم PC و فورتنایتی که بر روی تمامی پلتفرم‌ها قابل اجراست. بازی‌های بزرگی که سرمایه‌گذاری مناسبی داشته و در حال پیشرفتند، درآمد خارق‌العاده‌ای نیز کسب می‌کنند. برای مثال تخمین زده می‌شود که فورتنایت به طور هفتگی، چیزی در حدود 100 میلیون دلار برای سازندگانش درآمدزایی می‌کند. به همین خاطر از جنبه‌ی درآمدزایی و سوددهی، تمام بازی‌هایی که در سال 2019 عرضه شوند، برای رقابت با فورتنایت و سایر بازی‌های بتل رویال تلاش خواهند کرد.

چه بازیهایی شانس موفقیت بیشتری دارند؟

با تمام این تفاصیل، اگر تنها یک عنوان از شانس خوبی برخوردار باشد، احتمالا بازی جدید و تازه منتشر شده‌ی Harry Potter: Wizards Unite می‌باشد. یک بازی برای پلتفرم موبایل از سازندگان Pokemon Go که دنیای جادوگری J.K.Rolling را با دنیای واقعی ترکیب می‌کند. طوری که ممکن است هنگام قدم زدن در خیابان‌های اطراف محله‌ی زندگیتان، موبایلتان به شما هشدار بدهد که رد یک جادو را در مکان‌هایی مختلف و کاملا تصادفی دنبال کنید. با توجه به تجربه‌ی قبلی که از Pokemon Go  بدست آوردیم، باید انتظار این را نیز داشته باشیم که شاهد اجتماعات کوچک و بزرگی از طرفداران هری پاتر در مکان‌های عجیب و غریب باشیم که مدت زمان طولانی به موبایل‌هایشان خیره شده‌اند و گاهی برای غریبه‌هایی که از کنارشان عبور می‌کنند و به واسطه‌ی این بازی آنها را می‌شناسند سر تکان می‌دهند.

کنسول‌های نسل بعد و بازی‌های مورد انتظار کمپانی‌ها

تقریبا 6 سال از زمانی که آخرین نسل کنسول‌های خانگی، یعنی PlayStation 4 و Xbox One عرضه شدند می‌گذرد و نسل جدید کنسول‌ها بزودی معرفی خواهند شدند و همچنین انتظار می‌رود که بازی‌های بزرگ امسال برای کنسول‌های خانگی، آخرین دستاورد و هدیه‌ی کمپانی‌های قدرتمند صنعت بازی‌های ویدئویی، برای بازیچی‌‌ها خواهند بود.

کمپانی سونی که مشخصا در نظر دارد تا قسمت دوم Last of Us را منتشر کند. عنوانی سینمایی و ماجراجویانه که فضای پسا آخرالزمانی را با سناریوی فرار از دست زامبی‌ها و تلاش برای زنده ماندن ترکیب کرده است. و البته عنوان Ghost of Tsushima که یک ادای احترام باشکوه به سینمای سامورایی است.

در سوی دیگر، مایکروسافت برای ایکس باکس، عنوان Crackdown 3 را عرضه کرده است که یک اکشن سوپرهیرویی نه چندان جذاب محسوب می‌شود. همچنین عناوینی مانند Anthem، محصول پرسروصدای کمپانی EA که یک بازی علمی تخیلی است وبازیچی‌ها در آن با پوشیدن لباسهای مکانیکی، در سیاره‌ای عجیب با محیطی جذاب به مبارزه با بیگانگان می‌پردازند و البته Kingdom Hearts 3، عنوانی که بسیاری از بازیچی‌ها انتظارش را می‌کشند و شامل شخصیت‌های نمادین دنیای Disney است. اما آینده‌ی صنعت بازی‌های ویدئویی، بعد از عرضه‌ی آخرین قسمت‌ها از این عناوین پرطرفدار به چه شکل خواهد بود؟

تکنولوژی استریمینگ و تاثیر آن برصنعت بازی‌های ویدئویی

یکی از عواملی که در آینده‌ی نه چندان دور می‌تواند نحوه‌ی فعالیت صنعت بازی‌های ویدئویی و مسیر پیشرفت آن را تغییر دهد، تکنولوژی استریمینگ است، هرچند که بسیار بعید به نظر می‌رسد که این تحولات در سال 2019 رخ بدهند اما تقریبا تمام فعالان بزرگ و اصلی حاضر در این صنعت، از یوبی‌سافت و گوگل تا آمازون و مایکروسافت، مشغول آزمایش این تکنولوژی جدید هستند و مدیران ارشد آنها به شدت مایلند تا درباره‌ی استریمینگ و اینکه چطور می‌تواند دنیا را دگرگون کند، صحبت کنند. در حال حاضر بازیها بر روی دستگاه‌ها و پلتفرم‌های مختلف اجرا می‌شوند، اما انتظار می‌رود که با پیشرفت تکنولوژی استریمینگ، انتقال بار فنی سنگین به فضای ابری و بی‌نیاز کردن بازیچی‌ها از خرید کنسول‌های گرانقیمت، بتوان هر عنوانی را بر روی تلفن‌های همراه، تلویزیون و کامپیوترهای شخصی تجربه کرد. در حال حاضر مایکروسافت با راه اندازی سرویس اشتراکی  Xbox Game Pass بجای دریافت 50 دلار برای هر بازی، در ازای دریافت مبلغی ماهیانه و از طریق استریمینگ، عناوین جدید را به بازیچی‌ها ارائه می‌دهد.

آیا 2019 سال تحول صنعت بازیهای ویدئویی است؟

فعالان صنعت بازی‌های ویدئویی به خوبی می‌دانند که استریمینگ به شدت نیازمند اینترنت پرسرعت و مناسب می‌باشد و تابحال تقریبا هیچکس راه‌حل قطعی برای مشکل کند شدن بازی یا افت فریم آن ارائه نداده است. علاوه بر این، پخش یک فیلم از طریق استریمینگ به مراتب نیازمند دیتای کمتری نسبت به استریم یک بازی ویدئویی است و مشکلات کمتری نیز دارد. اگر در طی استریم، فیلم برای لحظاتی قطع شود مشکل بزرگی پیش نیامده اما قطع شدن یک بازی ویدئویی آنلاین و یا کند شدن آن بزرگترین مشکل حل نشده‌ی این تکنولوژی جدید است که در بعضی مواقع می‌تواند بازی کردن را به کاری غیرممکن تبدیل کند.

 علاوه‌ی بر این، بسیاری از بازیچی‌ها هنوز آمادگی آن را ندارند که یک تکنولوژی جدید که در حال حاضر در مرحله‌ی آزمایش قرار دارد را جایگزین کنسول‌های موردعلاقشان کنند. بسیاری از ما حس تعلق خاطری به کنسول‌ها و بازی‌هایی داریم که نسل به نسل آنها را تجربه کرده و با آنها بزرگ شده‌ایم. گرچه فکر نمی‌کنم که نسل جوانتر بازیچی‌ها، چنین احساسی داشته باشند. با اینحال بسیار بعید است که 2019، سالی باشد که تکنولوژی استریمینگ، صنعت بازیهای ویدئویی را دگرگون کند، اما قطعا قدم‌هایی در این مسیر برداشته خواهد شد.

پایان یک دوره یا ادامه‌ی یک چرخه؟

روش‌های جدید کسب و کار در محیط بازیهای ویدئویی مانند لوت باکس‌ها که به لطف تحقیقات دولتی و گزارشات رسانه‌ها به شکل نوینی از قمار تبدیل شده‌اند، ممکن است امسال از بسیاری از بازیهای ویدئویی حذف شوند. در بازیهایی مانند Fifa Ultimate، لوت باکس‌ها به شدت پولسازند. اما اگر عمومیت و تبلیغات منفی‌ای که در حال حاضر نسبت به این پاداش‌های درون بازی وجود دارد ادامه پیدا کند، توسعه‌دهندگان این صنعت باید به فکر جایگزین بهتری برای کسب درآمد از عناوین خود باشند. ما در حال نزدیک شدن به پایان یک دوره در صنعت نه‌چندان قدیمی ویدئوگیم هستیم و بزودی زمانی خواهد رسید که تحولات پیش رو، گریبانگیر فعالان بزرگ و کوچک حاضر در این صنعت خواهند شد و حتی شاید منجر به ضررهای کوتاه یا بلندمدت بسیاری از سازندگان و توسعه دهندگان دنیای بازیهای ویدئویی شود.

سرانجام تحول در چرخه‌ی تولید بازیهای ویدئویی

با تمام این تفاصیل، ما شاهد این خواهیم بود که هرسال، افراد جدیدی با گروه‌های سنی متفاوت وارد دنیای بازیهای ویدئویی شوند، و به عنوان نسل جوان توسعه دهندگان یا بازیچی‌ها، و البته با توجه به شرایط موجود، فرهنگ جدیدی در این صنعت به وجود بیاورند. همینطور پیش‌بینی می‌شود که بازیهای ویدئویی‌ای که از دل این فرهنگ جدید ظهور خواهند کرد، جذابتر و هیجان انگیزتر از بازیهای عصر حاضر باشند. دوره‌هایی مثل امسال که بازیهای پرفروش از مقبولیت سال‌های گذشته برخوردار نیستند و غولهای صنعت ویدئوگیم در حال خرید سهام شرکت‌های کوچکتر هستند، فرصت و فضای مناسبی برای تولیدکنندگان مستقل بوجود می‌آورند تا بیش از پیش در این صنعت جدید و نوظهور خودنمایی کنند.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 5 =